Korte terugkoppeling LOVP 15 april 2019

23 april 2019

In het LOVP van 15 april is onder andere gesproken over de aanslag in Utrecht, het advies van de Raad van State over informatiedeling, de aanpak van mensenhandel, het WODC-rapport over integraal afpakken, de implementatie van bodycams, de doorontwikkeling van de politieorganisatie en diversiteit bij de politie.

Aanslag Utrecht
Er is kort gesproken over de gebeurtenis. Er zijn meerdere vormen van leerevaluaties waartoe burgemeester Van Zanen opdracht heeft gegeven. De minister en de ander leden spraken hun waardering uit over de wijze waarop de driehoek van Utrecht, de gemeente en de hulpdiensten hebben opgetreden en hun omgeving hebben geïnformeerd en betrokken.

Gegevensuitwisseling, voorlichting Raad van State
De minister volgt het advies uit het RvS-rapport over informatiedeling en steunt de lijn uit het SBO om gezamenlijk en in samenwerking met de Autoriteit Persoonsgegevens de in het rapport geboden openingen te bestuderen. De best practices kunnen door het SBO om worden gezet in landelijke producten en daar kan het AP proactief een oordeel over geven. Dat wat overblijft, kan als knelpunt worden teruggelegd bij de RvS om te zien of daar alsnog specifieke wetgeving nodig is. De minister acht het niet zinvol om contrair aan het advies van de RvS een wetgevingstraject te starten en in dat proces weer bij de RvS langs te gaan.
Voor het OM is een centraal uitgangspunt dat gezagslijnen niet door elkaar gaan lopen. De Raad van State heeft dat onderschreven. Verder ondersteunt het OM de noodzaak voor het verbeteren van inter- en intragemeentelijke informatie-uitwisseling om gezamenlijk de criminaliteit te kunnen bestrijden. Het RvS-rapport zorgt niet voor een doorbraak in het omgaan met de diverse loketten van de overheid.
De regioburgemeester zijn teleurgesteld in het advies van de RvS en hebben dat bij het LOVP geuit. Ze willen verder gaan dan het opnieuw verzamelen van best practices. Ze doen een beroep op de minister om ook een wetsaanpassing te bezien. De knelpunten zijn al helder gemaakt. Het niet kunnen optreden als één overheid speelt criminelen in de hand. De regioburgemeesters willen bij de Kamer nagaan of deze aan de oplossing wil bijdragen. Zo niet, dan weten de burgemeesters dat ze een stap terug zullen moeten doen in de bestrijding van georganiseerde criminaliteit.

Mensenhandel
Staatssecretaris Harbers schoof als medegezag over een deel van de politie aan bij het LOVP. Hij sprak over het programma en over de drie punten uit de brief van de regioburgemeesters. Lokaal moet de inzet van AVIM worden bepaald, waarbij de leden het er over eens zijn dat de capaciteit van AVIM efficiënt moet worden benut. De staatssecretaris staat positief tegenover het uitvoeren van pilots gericht op het met meerdere partijen aanpakken van mensenhandel. De regioburgemeesters gaven aan het voortouw te hebben genomen bij het stimuleren van regionale tafels en het benoemen van bestuurlijke trekkers op de aanpak van mensenhandel. Voor landelijk overleg over de aanpak van mensenhandel zijn aansluiting bij SBV en/of Overleg Zorg en Veiligheid goede opties.
De staatssecretaris sprak af regelmatig in het LOVP terug te keren om de balans op te maken.

WODC rapport Integraal Afpakken
Allen zijn het eens over belang van maatschappelijke baten en over de symbolische betekenis van teruggave van goederen aan de samenleving. In plaats van een financieel-technische afweging te maken, kan het belangrijk zijn om te laten zien dat misdaad niet loont. De minister zal met het vastgoedbedrijf pilots uitvoeren. Hij wordt hiertoe ook opgeroepen door een motie van de Kamer. Meer bureaucratie, bijvoorbeeld in de vorm van tijdschrijven, moet vermeden worden. De minister kan zich voorstellen dat een kleiner deel van opbrengsten ook revolveert. Ook hij vindt een structurele investering in de aanpak van ondermijning zondermeer wenselijk.

Implementatie Bodycams
De regioburgemeesters spoorden de korpschef aan om de bodycams breed te verstrekken als deel van de uitrusting uit oogpunt van veiligheid van medewerkers en bewijslast. De korpschef richt zich vooralsnog op 200-300 camera’s per eenheid. Als er aarzelingen zijn, is dat gelegen in aspecten van beheer, privacy en informatievoorziening.

Doorontwikkeling politieorganisatie, realisatie ontwikkelagenda GGP
De korpschef zette de strategie uiteen die vorm krijgt via 4 prioritaire opgaven. Dit zijn de uitvoering van de veiligheidsagenda, de bevindingen uit het rapport van de commissie Kuijken, de cao en de vier ontwikkelagenda's (GGP, opsporing, bedrijfsvoering en capaciteitsmanagement). De doorontwikkeling van de organisatie werd deze keer met name vanuit de ontwikkelagenda gebiedsgebonden politiezorg besproken. De ontwikkelingen op deze agenda werden positief ontvangen, er is nu daadwerkelijk zicht op ruimte voor teamchefs om te sturen en te beschikken over budget in 2020. De regioburgemeesters stelden voor ook de gezagen mee te nemen in de mogelijkheden van lokale sturing op budget.
De regioburgemeesters vroegen de volgende keer terug te komen op de bredere gemaakte afspraken over de doorontwikkeling en daar in het LOVP zo concreet mogelijk over door te spreken. De regioburgemeesters zijn met name benieuwd naar de ontwikkelingen bij de instroom van het politieonderwijs en de beoogde kwaliteitsslag. Er zijn diverse ontwikkelingen bij gemeenten en andere overheden in de terugkeer van de nabije dienstverlening in de wijken, waar de politie op kan aansluiten.

Diversiteit
Het programma ‘Kracht van het Verschil’ moet goed worden geborgd, daar is door de korpsleiding expliciet opdracht toe gegeven gezien het grote belang voor het korps. De regioburgemeesters spreken 24 juni graag verder over de instroomcijfers en wat er meer kan worden gedaan met innovatieve en vindingrijke ideeën op het gebied van werving.