Korte terugkoppeling LOVP 28 oktober 2019

6 november 2019

In het LOVP van 28 oktober is gesproken over de bewapening van de BOA's, de intensivering van de bewaking en beveiliging van personen en locaties met een verhoogd dreigingsniveau, een aantal kamermoties, politiecapaciteit, strategische personeelsplanning, de Veiligheidsagenda en het voorgenomen besluit stroomstootwapen. Tot slot was er een presentatie van de politiechef van de Landelijke Eenheid.

Bewapening BOA’s
Gevraagd naar berichtgeving in de media over bewapening van BOA’s, lichtte de DG de gemaakte procesafspraken met de vakbeweging toe. In het opgestelde communiqué staat te lezen dat voor een veilige uitoefening van het werk een zelfstandige regeling voor uitrusting en bewapening van BOA’s nodig is. Dit kan niet worden opgevat als een toezegging voor het verstrekken van geweldsmiddelen. De discussie en uitwerking zal nog enige tijd vergen. De regioburgemeesters benadrukten dat de gemeenten als werkgever beter moeten worden betrokken in dit proces, aangezien de gemeenten zorg hebben voor rechtsbescherming van hun medewerkers. Tegelijkertijd waarderen de regioburgemeesters het acteren van het Rijk bij het verschaffen van helderheid bij de inrichting van het geweldsmonopolie. De BOA’s voelen zich hiermee gehoord. De DG beaamt dat verdere uitwerking gezamenlijk plaats vindt met bonden en gemeenten. Een tijdspad moet nog worden opgesteld.

Intensivering bewaken en beveiligen
Met de moord op advocaat Wiersum en het uitvoeren van grote onderzoeken naar drugs en georganiseerde criminaliteit, is de inschatting van het dreigingsniveau voor personen en locaties verhoogd. Dit heeft grote gevolgen voor de daarvoor benodigde capaciteit. De politie lichtte direct na het intreden van de extra maatregelen de regioburgemeesters in. De ingezette medewerkers komen vooral uit het blauw. Dit heeft forse consequenties voor de wijk en de opsporing. Men heeft niet de illusie dat dit snel voorbij zal zijn. Daarom is het van belang dat er een begrotingsclaim door de Minister wordt ingediend voor extra capaciteit zodat er middelen worden toegekend door de Kamer. Met de gezagen moet het gesprek worden gevoerd over de consequenties voor het werk. Het capaciteitsbeslag wordt voortdurend onder de loep genomen. Op dit moment wordt gekeken naar ondersteuning van politie door met name de Koninklijke Marechaussee en naar andere vormen van beveiligingsmaatregelen.

Kamermoties, Politiecapaciteit en Strategische personeelsplanning
De regioburgemeesters refereerden aan de gevolgen van het beveiligen, aan in de Tweede Kamer ingediende moties over Mensenhandel, Zedenzaken en Georganiseerde Criminaliteit en verbinden deze aan strategische personeelsplanning. In het licht van de moeite die de politie heeft om de instroom en bezetting te halen, komt er zo nog niets terecht van de maatregel uit het Regeerakkoord voor extra politiecapaciteit. Ook zijn de regioburgemeesters niet om instemming gevraagd om de benodigde capaciteit uit de basisteams te halen. Dit is buitengewoon ernstig nu duidelijk is dat de situatie lang gaat duren en feitelijk een structurele situatie vormt. Door de benodigde capaciteit en de de facto krimpende politieorganisatie, is er minder capaciteit om lokale prioriteiten op te pakken. Dit is niet uit te leggen aan de eigen regio.

Er zijn stappen in het besluitvormingsproces overgeslagen en het gezag is niet voldoende hierbij betrokken. De regioburgemeesters hadden steun van het kabinet gewenst om weerwoord te bieden bij moties waarin om geoormerkte gelden worden verzocht. De regioburgemeesters wezen de Minister er op dat dit niet is niet hoe wij werken; het gezag stuurt op capaciteitsverdeling en niet de Kamer. Ook refereerden zij aan de (totstandkoming van de) recente bezuinigingsmaatregel voor politie van 144 miljoen, toen de regioburgemeesters ook niet werden betrokken. Bij aanvang van het kabinet hebben regioburgemeesters de investeringen in het regeerakkoord gesteund omdat het de weg naar boven was. Nu komen er prioriteiten bij zonder structurele middelen en moeten we het doen met minder agenten. Er is een strategische personeelsplanning nodig waarmee we voorkomen dat het stelsel blijft piepen en knarsen omdat er geen opleidingscapaciteit is voor de uitvoering van de extra taken. Hoe voorkomen we dat intussen het werk in de wijk gaat afkalven door onderbezetting van de bureaus? Waarom krijgen we in de Kamer nul op het rekest op het geheel maar worden er selectief beleidsonderdelen uitgepikt?

De Minister wees erop dat het noodzakelijk was om na de moord direct maatregelen te nemen. De Minister heeft in de ministerraad aangegeven dat er middelen vrijgemaakt moeten worden, omdat de basisteams deze capaciteitsvraag niet kunnen dragen. De Najaarsnota kan hierin voorzien. Het structurele vraagstuk kan volgens de begrotingsregels pas in het voorjaar aan de orde komen. De investeringen op geoormerkte onderdelen (moties) kunnen verlichting bieden op onderdelen die nu moeten bijspringen. Het op orde krijgen van de personeelsbezetting naar een stijgende lijn is een kwestie van een lange adem. Naar verwachting duurt dit tot 2023.

De Minister wees op de brief van de regioburgemeesters met VNG en G40 waarin ze verzoeken om structurele financiering van het offensief tegen georganiseerde criminaliteit. Voor structureel meer geld zullen de coalitiepartners overtuigd moeten worden van de noodzaak. Het kabinet heeft ook andere dossiers die met dit dossier om voorrang strijden. De regioburgemeesters bieden hulp aan en vragen na te denken over onorthodoxe maatregelen met betrekking tot het vergroten van de (opleidings)capaciteit. De Korpschef geeft aan er alles aan te doen om de bezetting op peil te krijgen: meer horizontale instromers, inkorten opleidingen, inzetbaarheid vergroten enz.

Veiligheidsagenda
De meeste kwantitatieve afspraken liggen op koers met uitzondering van mensenhandel en cybercrime. De Korpschef lichtte toe dat op mensenhandel een aantal specifieke oorzaken aan de vertraging ten grondslag liggen: 1. de afhandeling B8-aanvragen van Dublin-claimanten. Aanpassing van de Vreemdelingencirculaire (de termijnen) gaat helpen; 2. verdringing binnen AVIM (veel capaciteit gaat naar registratie); 3. de concurrentie op opsporingscapaciteit is groot, daarbij wordt niet altijd prioriteit gegeven aan mensenhandel; 4. hoog ziektepercentage bij AVIM.

De Staatssecretaris gaf aan dat 10 miljoen aan structurele middelen uit de motie gebruikt kunnen worden om tekorten bij de politie aan te vullen, maar dat hierover nog politiek overleg plaats moet vinden. Zij heeft op korte termijn een gezamenlijke analyse toegezegd van de resultaten op mensenhandel. Zij gaat in op de uitnodiging van de regioburgemeesters om deze analyse met hen te bespreken.

De PG gaf aan het punt over de B8-aanvragen te herkennen. Hij kijkt uit naar de doorlichting van de AVIM’s op bezetting en kwaliteit. De middelen uit de motie zouden moeten worden geïnvesteerd in de AVIM-afdelingen opsporing.

De regioburgemeesters geven aan dat het vraagstuk niet alleen bezien moet worden in termen van veiligheid maar ook als humanitair vraagstuk. De Staatssecretaris vult aan dat het ook een immigratieprobleem is en nodigt de regioburgemeesters uit voor een gesprek hierover.

Op cybercrime is de Korpschef over het algemeen tevreden met uitzondering van de fenomeenonderzoeken. Deze zijn nieuw en worden nog opgestart, vandaar dat er nog niet veel afgerond zijn. De verwachting is dat de cijfers eind dit jaar verbeterd zullen zijn.

Het LOVP stemt in met de monitoring op de wijze die in een notitie over strafrechtelijk afpakken wordt beschreven en met het doortrekken van de huidige indicatoren naar 2020 zolang er geen nieuwe indicatoren zijn. Er is ingestemd met het voorstel voor doelstellingen op strafrechtelijk afpakken, al maakt de Korpschef het voorbehoud dat er afhankelijkheid bestaat van inspanningen buiten de politie.

De Korpschef heeft aangegeven dat de csv-indicator wat de politie betreft in 2020 kan doorlopen, over de aantallen wordt volgend LOVP doorgesproken.

Voorgenomen besluit stroomstootwapen
De Minister dankt het LOVP voor de steun met betrekking tot het voorgenomen besluit voor de invoering van het stroomstootwapen. Het definitieve besluit gaat naar de Tweede Kamer. Voor 2020 en 2021 is de financiering in orde gemaakt. Om de aanloopkosten te financieren, reserveert de Politie vanaf 2021 5 mln. structureel in de begroting uit de FM-budgetten en ontvangt zij 5 mln. incidenteel vanuit JenV. Wat de precieze kosten zijn en dus aanvullend structureel nodig is, is afhankelijk van het aanbestedingstraject. Hiervoor zal nog dekking gevonden moeten worden in de begroting 2022 en verder.

Presentatie Landelijke Eenheid
De Politiechef van de Landelijke Eenheid gaf een presentatie over de Landelijke Eenheid. Zij koppelde tevens terug uit de bestuurlijke gesprekken die met de regionale eenheden hebben plaatsgevonden over de onderlinge samenwerking. Bij operaties van de LE in de eenheden worden de burgemeesters via de regionale politiechefs geïnformeerd. Dit lukt niet altijd tijdig als social media dat inhaalt. De Politiechef nodigt uit het haar te laten weten als dit niet goed gaat.

Er werd ingegaan op ontwikkelingen met betrekking tot innovaties, zoals drones en encryptie. Gevraagd werd of politie hierop samenwerkt met bijvoorbeeld defensie, de brandweer en douane.

Tot slot vroegen de regioburgemeesters of de LE onderzoek doet naar binnenlandse wapen- en drugshandel.

Het volgend LOVP komt het meerjarenbeleidsplan van de Landelijke Eenheid aan de orde.