Korte terugkoppeling LOVP 16 december 2019

18 december 2019

In het LOVP van 16 december is onder andere over de volgende onderwerpen gesproken: consultatieverzoeken van de Minister ten aanzien van de politie; bewaken en beveiligen; politiecapaciteit; etnisch profileren en ondermijning.

Consultatieverzoeken
De Minister heeft een aantal consultatieverzoeken gedaan ten aanzien van de politie. Zo is er naar aanleiding van de evaluatie politiewet (commissie Kuijken) een voorstel om de politiewet te wijzigen en daarnaast wordt de AMvB sterkte en middelen gewijzigd. Ook de ME-regeling wordt aangepast (in lijn met hoe er feitelijk reeds wordt gewerkt). De (regio)burgemeesters zullen op deze voorstellen schriftelijk reageren.

Bewaken en beveiligen
De komende periode is dit agendapunt vast onderdeel van de bespreking in het LOVP vanwege het grote capaciteitsbeslag dat hiermee gemoeid is in alle eenheden. De Korpschef geeft aan dat hij verwacht dat de druk voorlopig niet verlicht zal worden. Gedeeld wordt dat er structureel geld nodig is dat bij voorjaarsnota toegekend zou moeten worden. Op dit moment wordt gekeken naar het beveiligingsconcept, zodat maatregelen preciezer kunnen worden afgestemd op dreiging. Ook wordt bezien of de belasting van de basisteams beter verdeeld kan worden. Dienst Vervoer en Ondersteuning zal ondersteuning gaan bieden. Voor de langere termijn wordt gekeken of de politieopleiding aangepast en versneld kan worden. Op een vraag van de (regio)burgemeesters wordt aangegeven dat er ook gekeken wordt naar hoe andere landen omgaan met dit onderwerp.

Politiecapaciteit
De Minister geeft aan dat er een Kamerbrief zal volgen waarin het huidige vraagstuk met al haar oorzaken wordt beschreven. Die gaat dan zowel in op de dip in de operationele bezetting als gevolg van het in evenwicht brengen van formatie en bezetting en de uitstroom van oudere agenten, als de veranderde maatschappelijke setting waarin gewerkt wordt en de beleidsintensiveringen die daar het gevolg van zijn. Samen optrekken is daarbij noodzakelijk, dat kan alleen met het volledige verhaal en door elkaars beleid niet de maat te nemen. De (regio)burgemeesters geven aan dat de (vaak pijnlijke) prioriteiten die nu in de driehoeken worden gesteld waarschijnlijk pas de eerste ronde zijn. Er zal nog meer moeten worden gekozen op langere termijn. Ook de Veiligheidsagenda komt ter sprake. De (regio)burgemeesters geven aan dat het voorstel van de Minister om de afspraken te handhaven op het niveau van 2019 niet afdoende is. Zij pleiten voor een herziening van de Veiligheidsagenda die passend is bij het huidige veiligheidsbeeld. Dat is immers enorm veranderd de afgelopen maanden. De Minister zegt dit toe. De Korpschef licht toe dat een interne Taskforce aan de slag is om maatregelen voor de korte termijn te realiseren. Daarbij wordt gedacht aan zaken als het versnellen van de opleiding en het eerder beperkt aan de slag laten gaan van aspiranten in de eenheden. Ook wordt gekeken naar de voorstellen van de vakbonden. De (regio)burgemeesters hebben aangegeven de voorstellen van de Taskforce graag nog te zien in een komend LOVP. Daarnaast is aangegeven dat de (regio)burgemeesters graag een onderzoek willen naar de concurrentiepositie van de politie op de arbeidsmarkt.

Etnisch profileren
De Korpschef geeft aan dat in de 2e helft van 2019 is gestart met het opnemen van het handelingskader proactief controleren in de IBT-trainingen. In 2020 zal de MEOS-toepassing met betrekking tot professioneel controleren landelijk worden ingevoerd. De (regio)burgemeesters vragen het tegengaan van etnisch profileren prioriteit te geven en spreken zorgen uit dat het vertrouwen in de politie daalt. Tijdens de volgende haardvuursessie in het voorjaar van 2020 zal bij dit thema langer worden stilgestaan.

Ondermijning
De Minister gaat in op de hoofdlijnen van de brede aanpak op ondermijning. Structurele financiering is een randvoorwaarde voor het hebben van een Multidisciplinair Interventieteam (MIT). De aanpak van Rotterdam Zuid wordt geprezen en daar moeten lessen uit getrokken worden. De (regio)burgemeesters steunen de aanpak en vragen om het incidentele geld dat met het regeerakkoord is verkregen, structureel te maken. Naast het structureel maken van geld voor het MIT is dit nodig om echt tot een stevige solide aanpak te komen. Hiervan zijn nu goede lokale en regionale initiatieven gestart die via het Aanjaagteam Ondermijning verder moeten worden verspreid. Naast dat er geld nodig is, is er ook wetgeving nodig. Bijvoorbeeld om ‘underground banking’ tegen te gaan. Ook wordt gevraagd om de wijzigingswet Bibob snel door het parlement te laten gaan. Er wordt tot slot gevraagd naar de werking van het MIT in relatie tot de lokale en regionale aanpak (zowel binnen de politie als met RIEC’s en het bestuur). De Korpschef geeft aan dat het MIT gericht is op het verstoren van criminele bedrijfsprocessen en dat het MIT alleen goed zal functioneren in samenwerking met de eenheden. Mw. Mos, kwartiermaker MIT, geeft aan dat het een aanvulling is op de bestaande aanpak binnen de eenheden. De plannen voor het MIT zijn in ontwikkeling, daarbij wordt ook rekening gehouden met hoe de samenwerking tussen MIT en regio wordt vormgegeven en hoe beschikbare capaciteit uit de eenheden zo min mogelijk wordt weggetrokken. De plannen komen uitgewerkt terug in februari in het LOVP en in de tussentijd worden de (regio)burgemeesters bijgepraat en betrokken in de uitwerking.